domingo, 9 de março de 2008

Hino Nacional da Suécia / Swedish National Anthem "Du gamla du fria"




DU GAMLA DU FRIA

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.



TRADUÇÃO:

Ó velho, ó livre, ó montanhoso Norte,
Encantando os nossos corações em paz e beleza,
Salve, ó mais adorável país sobre a Terra,
O teu sol, os teus céus, os teus alegres prados verdejantes,
O teu sol, os teus céus, os teus alegres prados verdejantes.

O teu trono repousa sobre as memórias dos grandes dias de antanho,
Quando a fama no mundo inteiro era o galardão da coragem.
Ó desejo viver e desejo morrer na terra Nórdica,
Ó desejo viver e desejo morrer na terra Nórdica.


Carola - Du Gamla Du Fria (Swedish National Anthem)

Sem comentários: